Ohlédnutí za Mezinárodním hrnkovým sympóziem 2001  
 
Josef Michal Hospodka: hutní sklo, podmalby na skle a kresby v Kamenickém Šenově
Marie Kohoutová - Zprávy - vydání 12/2003

Sklářské muzeum Kamenický Šenov otevřelo v posledním březnovém víkendu výstavu věnovanou významné osobnosti českého sklářského umění 2. poloviny 20. století Josefu Michalu Hospodkovi. Výstava přibližuje autorovy podmalby na skle, obrazy a grafiku a také sklo navrhované především pro sklárnu v Chřibské. Výstava potrvá do 29. června.


 
 

Výstava představuje 67 exponátů, z toho 18 podmaleb na skle, 45 skleněných objektů, 2 obrazy a 2 grafické návrhy. Ze skla je vystaveno především Hospodkovo hutní sklo vzorované pro sklárnu v Chřibské (dnes Glassworks Chřibská, Black & spol., s.r.o , nejstarší dosud pracující sklárna u nás založená r. 1414), některé další autorské práce a z ostatní tvorby je zde vystavena např. kopie poháru s rytinou zhotoveného pro luteránský sbor v Německu (zápůjčka z VČM Pardubice). Exponáty byly kromě vlastních sbírek Sklářského muzea v Kamenickém Šenově zapůjčeny od rodiny a přátel J. M. Hospodky a z muzeí v Novém Boru, z Východočeského muzea v Pardubicích a ze sklárny v Chřibské.

Josef Michal Hospodka po studiích na Státní grafické škole v Praze (1938 - 1940) absolvoval ateliér prof. J. Holečka na Uměleckoprůmyslové škole v Praze (1940 - 1945). Poté byl do r. 1952 pedagogem na odborné sklářské škole v Novém Boru. Jeho další dráha pedagoga a výtvarníka byla spjata s působením v n.p. Umělecké sklo v Novém Boru, ve sklářské huti n. p. Borské sklo v Chřibské a v letech 1970 - 1985 zastával funkci ředitele Střední průmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově.

Kromě výstav v Československu (Nový Bor, Praha, Brno, Liberec, Ústí n. Labem, Ostrava, Jablonec nad Nisou, Kamenický Šenov) prezentoval svá díla na XI. a XII. Trienále v Miláně v r. 1957 a 1960, na EXPO 58 v Bruselu, na výstavách Československé sklo v Corningu, New Yorku a v Moskvě v r. 1959, na EXPO 67 v Montrealu a také ve Vídni. Sklo, obrazy a především své podmalby na skle vystavoval Josef Michal Hospodka ve Sklářském muzeu v Novém Boru (1978) a v německé Kostnici (1981).

Podmalby na skle se objevily v 18. století a námětově zobrazovaly většinou světce nebo náboženské výjevy. Nejstarší známá datovaná dílna působila v roce 1788 v Kvildě na Šumavě, ale obrázky zhotovené touto technikou jsou známé téměř ze všech sklářských oblastí. Také Skalice u České Lípy patřila koncem 18. a v 1. polovině 19. století k centrům produkce podmaleb. 

Výtvarník Josef Michal Hospodka vytvořil svoji první podmalbu již v r.1940, ale více se touto technikou začal zabývat teprve v 60. letech. K počátečním realizacím náležely tři rozměrné podmalby na oblém tabulovém skle, z nichž se zachovala pouze jediná, instalovaná ve vstupním prostoru do stálé expozice Sklářského muzea v Novém Boru. Obrazy J. M. Hospodky jsou malovány vaječnou temperou. Šíře námětů autorových podmaleb je nesmírně široká. Čerpá z historie národa (sv. Václav, Upálení Jana Husa, Kazatel aj.), z pověstí (Durynk) a bajek (Ezopovy bajky) a především z pocitů, radostí i obav člověka samotného. Hospodkovy obrazy, figurální kompozice či motivy z rodné Vysočiny jsou naplněny lidskostí a člověčenstvím a okouzlují diváky svým klidem a pohodou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Josef Michal Hospodka: Jihočeská vesnice
z výstavy ve Sklářském muzeu v Kamenickém Šenově, 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Josef Michal Hospodka: Ezopova bajka
z výstavy ve Sklářském muzeu v Kamenickém Šenově, 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Josef Michal Hospodka: sv. Václav
z výstavy ve Sklářském muzeu v Kamenickém Šenově, 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Josef Michal Hospodka: Válku ne
z výstavy ve Sklářském muzeu v Kamenickém Šenově, 2003

 

 
   

Copyright © 2001-2003 Polyconsult, s.r.o., Všechna práva vyhrazena.